Många människor som är rullstolsburna tror kanske att de inte kan delta i olika aktiviteter.
Du kan delta i aktiviteter och även om du är modeintresserad så ska du kunna närvara på en catwalk och då få en anpassad plats för din rullstol. Är du dessutom intresserad av att gå in i olika butiker och köpa damkläder eller damskor så ska du kunna göra det också. Ingången ska vara handikappanpassad så att du som sitter i rullstol lätt ska kunna köra in i olika klädbutiker i den stad du bor. Du kan också få hjälp genom assistansbolag Stockholm.
Att göra en klädbutik handikappvänlig handlar om att skapa en miljö där alla kunder inklusive personer med funktionsnedsättningar, kan röra sig och handla på ett säkert och bekvämt sätt.
Här är några åtgärder som kan vidtas för att göra din klädbutik mer tillgänglig:
Ramp eller hiss: Se till att din butik har en ramp eller hiss för att underlätta tillgången för personer i rullstol eller med rörelsebegränsningar.
Bredda dörrar: Se till att dörrarna är tillräckligt breda för att rymma rullstolar och rollatorer.
Låg trösklar: Minska eller eliminera trösklar vid ingångar för att underlätta för personer med rörelsebegränsningar.
Tydlig skyltning: Använd tydlig skyltning och markeringar för att vägleda kunder genom butiken. Till exempel genom skyltar som visar vägen till handikapptoaletter och hissar.
Rörligt utrymme: Se till att det finns tillräckligt med utrymme mellan hyllor och klädstativ. Det för att möjliggöra enkel passage för rullstolar och rullatorer.
Anpassade provrum: Ha provrum som är stora nog för att rymma rullstolar. Och som har tillräckligt med handikappanpassade funktioner, som stödhandtag och sittplatser.
Lågt placerade hyllor: Placera varor på hyllor som är lättåtkomliga för personer med funktionsnedsättningar. Till exempel för personer i rullstol eller personer med nedsatt rörlighet.
Tillgängliga betalningsområden: Se till att kassorna är lättåtkomliga. Och har tillräckligt med utrymme för att möjliggöra enkel transaktion för personer med funktionsnedsättningar.
Personalutbildning: Utbilda din personal om hur man interagerar med och assisterar kunder med funktionsnedsättningar på ett respektfullt och hjälpsamt sätt.
Genom att implementera dessa åtgärder kan du skapa en mer inkluderande och tillgänglig miljö för alla kunder. Vilket kan öka trivseln och lojaliteten bland personer med funktionsnedsättningar samt deras anhöriga och vänner.